1. Tämä sopimus
1.1 Tarkoitus
Nämä käyttöehdot ovat oikeudellinen asiakirja, jossa kuvataan OhShip LTD:n (jäljempänä OhShip) ja palveluiden käyttäjän (jäljempänä Asiakas) velvollisuuksia liittyen OhShipin palvelujen käyttöön, mukaan lukien mm. OhShipin kuljetusratkaisut ja rahtipalvelut.
1.2 Vaikutukset
Asiakkaan käyttöehtojen hyväksymisen katsotaan muodostavan oikeudellisesti sitovan sopimuksen OhShipin ja asiakkaan välillä.
1.3 Muutokset
OhShip pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja milloin tahansa. OhShip varaa myös oikeuden muuttaa näitä ehtoja sovellettavan lainsäädännön muutosten mukaisesti. Nykyiset ehdot ovat aina saatavilla verkkosivuillamme. Jos Asiakas jatkaa OhShipin käyttöä muutosten jälkeen, katsotaan, että Asiakas on hyväksynyt uudet ehdot.
2. Sopimuksen teko-oikeus
Nämä ehdot ovat voimassa asiakkaan hyväksymishetkestä alkaen ja muodostavat perustan Asiakkaan yhteydelle OhShipiin.
3. Yhteystiedot
Myyjä näiden ehtojen yhteydessä on:
OhShip LTD
Waterpoint, Triq Ix Xatt
SLM 1020 Sliema
Malta
MT-30899303
4. OhShipin palvelut
4.1 Kuka voi käyttää OhShipia?
OhShip on tarkoitettu sekä yksityishenkilöille että yrityksille. OhShipin kautta ostettuja palveluita saa käyttää vain omaan jakeluun, ei jälleenmyyntiin.
4.2 Kysymyksiä toimituksesta ja tilauksen käsittelystä
OhShip ei ole rahdinkuljettaja tai huolitsija, koska OhShip ei käsittele fyysistä lähetystä. Toimitusta koskevat kysymykset tulee siksi osoittaa käytetylle rahdinkuljettajalle. Tämä sisältää, mutta ei rajoitu näihin:
4.3 Web palvelut
OhShip tarjoaa alustan, jossa kolmannet osapuolet voivat tarjota myyntiin pakettitoimitustuotteitaan ja -palveluitaan verkkosivuston kautta. Vaikka autammekin helpottamaan Sivustolla tehtyjä liiketoimia, emme myy Sivuston kautta saatavilla olevia tuotteita tai palveluita. Tarjoamme asiakkaille ja pakettipalveluntarjoajille markkinapaikan käydä kauppaa, ja kun ostat tuotteen tai palvelun Sivustolta, ostat suoraan asianomaiselta palveluntarjoajalta etkä meiltä. Vaikka saammekin maksusi asianomaisen palveluntarjoajan puolesta, tuotteen tai palvelun osto- ja toimitussopimus on sinun ja asianomaisen palveluntarjoajan välinen sopimus, joka sisältää kyseisen palveluntarjoajan ehdot. Palveluntarjoaja on vastuussa tästä sopimuksesta johtuvien tai siihen liittyvien reklamaatioiden tai muiden ongelmien käsittelystä.
5. OhShipin ja OhShipin rahtisopimusten käyttö
Tässä osiossa kuvataan kuljetusasiakirjojen ostamisen ja käytön ehdot OhShipin palvelusta.
Mikäli näitä sääntöjä ja ehtoja ei noudateta, OhShip pidättää oikeuden laskuttaa asiakasta sovellettavien hintojen mukaisesti.
5.1 Rahdinkuljettajan vaatimusten noudattaminen
OhShip välittää rahtipalveluita eri rahdinkuljettajilta. Luettelo rahdinkuljettajista, joilta OhShip välittää rahtipalveluja, löytyy verkkosivuiltamme
OhShip ei käsittele fyysistä lähetystä, joten se ei ole rahdinkuljettaja tai huolitsija.
Kun asiakas ostaa lähetyksen OhShipin kautta ja hyväksyy OhShipin ehdot, asiakas hyväksyy myös olevansa vastuussa kulloisenkin rahdinkuljettajan toimitusvaatimusten noudattamisesta. Tämä sisältää, mutta ei rajoitu niihin:
6. Peruuttamisoikeus
Hyväksymällä nämä ehdot Asiakas hyväksyy, että OhShipin rahtisopimusten kautta ostettuja käyttämättömiä kuljetusasiakirjoja ei voida peruuttaa tai palauttaa.
6.1 Kuljetusasiakirjojen uudelleenkäyttö
OhShipin kautta ostettujen kuljetusasiakirjojen uudelleenkäyttö ei ole sallittua. Tämän rikkomisesta seuraa maksu (katso hinnat maksu-/lisäpalveluosiosta), ja kyseinen paketti palautetaan automaattisesti lähettäjälle.
6.2 OhShipin rahtisopimusten kautta ostetun lähetyksen lisä- ja jälkilaskutus
Kun rahdinkuljettaja on käsitellyt lähetyksen, on tiedossa lähetyksen todellinen paino ja/tai mitat sekä toimitusehdot. Näitä verrataan tilaushetkellä annettuihin tietoihin. Jos eroa on, hintaero veloitetaan. Huomaa, että lisämaksua ei peritä, vain ainoastaan hintaero jo maksetun ja oikean rahtikulun välillä.
Jälkilaskutus voi aiheutua esim. seuraavissa tilanteissa, mutta ei rajoitu näihin:
Jälkilaskutus tapahtuu yleensä 90 päivän kuluessa lähetyksen lähettämisestä, mutta joissain tapauksissa se voi tapahtua myös myöhemmin. Katso kohta 8. liittyen siihen, miten jälkilaskutus tapahtuu.
6.3 Jälkilaskutuksen reklamointi
Asiakkaalla on aina mahdollisuus reklamoida uudelleenlaskutusta. Tämä tehdään ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Tällaisissa tapauksissa uudelleenlaskutus keskeytetään, kun OhShip yhdessä rahdinkuljettajan kanssa tutkii asiaa tarkemmin. Kun tutkinta on valmis, uudelleenlaskutus joko aktivoidaan uudelleen tai poistetaan tutkimuksen tuloksesta riippuen.
6.4 Osoitetiedot kuljetusasiakirjoissa
Asiakas on yksin vastuussa siitä, että ostettu kuljetusasiakirja sisältää oikeat tiedot ja että fyysinen kuljetusasiakirja on kiinnitetty lähetykseen oikein siten, että se on rahdinkuljettajan työntekijöiden nähtävissä ja että se voidaan koneella lajitella/skannata rahdinkuljettajan järjestelmillä.
Jos osoitetiedoissa on virheitä tai fyysinen lähetystarra on puutteellinen, mukaan lukien jos se ei ole luettavissa tai skannattavissa, Asiakkaalta veloitetaan manuaalisesta käsittelystä rahdinkuljettajan hintojen mukainen maksu.
6.5 Kuljetusasiakirjan voimassaolo
OhShipin rahtisopimusten kautta ostetut kuljetusasiakirjat ovat voimassa 14 päivää ostopäivästä. Jotkut kuljetusyritykset tarjoavat kuitenkin pidemmän voimassaoloajan.
Vanhentuneen tai hyvitetyn pakkausmerkinnän käyttäminen johtaa lisämaksuun (katso hinnat maksujen/lisäpalveluiden osiosta).
6.6 Palautuslähetys
6.6.1 Paketit, joita ei voida toimittaa
OhShipin rahtisopimusten kautta ostetut kuljetusasiakirjat ovat voimassa 14 päivää ostopäivästä. Jotkut kuljetusliikkeet tarjoavat kuitenkin pidemmän voimassaoloajan. Jos pakettia ei voida toimittaa vastaanottajalle tai sitä ei noudeta noutopaikasta määräajassa, se palautetaan automaattisesti lähettäjälle. Asiakasta laskutetaan tästä palautuksesta.
6.6.2 Virheellinen vastaanottajan osoite kansainvälisissä lähetyksissä
Mikäli kansainvälisten lähetysten yhteydessä on annettu väärä vastaanottajan osoite tai yhteystiedot puuttuvat, Asiakkaaseen ollaan yhteydessä sähköpostitse.
Jos OhShip ei saa vastausta Asiakkaalta 48 tunnin kuluessa, lähetys palautetaan lähettäjälle, josta seuraa maksu (katso hinnat palkkioiden/lisäpalvelujen katsauksesta).
6.6.3 Laiton sisältö tai enimmäismittojen ylittäminen
Jos rahdinkuljettaja hylkää paketin laittoman sisällön vuoksi tai koska se ylittää annetut enimmäismitat, paketti palautetaan lähettäjälle. Asiakasta laskutetaan palautuksesta.
6.6.4 Vienti ja tulli
Lähettäjä maksaa tulliselvityksen, vastaanottaja maksaa tullimaksut ja arvonlisäveron. Jos vastaanottaja ei suorita maksua eräpäivään mennessä, summa veloitetaan Asiakkaalta.
6.6.5 Valitukset ja kiistat
OhShip välittää rahtipalveluita rahdinkuljettajilta. OhShip ei ole rahdinkuljettaja tai huolitsija, koska OhShip ei käsittele fyysistä lähetystä.
Jos lähetys katoaa tai vahingoittuu, sovelletaan yksittäisen rahdinkuljettajan valitusmenettelyjä ja ehtoja. Asiakkaan on osoitettava valitukset suoraan asianomaiselle toimijalle.
Mikäli OhShipin palvelusta tai veloituksesta syntyy kiista, reklamaatio on esitettävä OhShipille 30 päivän kuluessa palvelun toimittamisesta/laskusta. OhShip pidättää oikeuden hylätä 30 päivää ylittävät reklamaatiot.
7. Maksaminen ja kuitti
7.1 Maksuturvallisuus
Asiakkaat voivat maksaa Apple Paylla, Visalla, MasterCardilla, MaestroCardilla, JCB:llä, American Expressillä ja Diners Cardilla OhShipissa.
Maksutapahtuma tapahtuu salatun yhteyden kautta Stripe Checkoutin kautta, joka tarkoittaa, että yhteys on täysin turvallinen. OhShip ei pääse käsiksi asiakkaan korttitietoihin milloin tahansa, ja summa siirtyy automaattisesti pankkien välillä.
OhShip veloittaa laskutetun summan välittömästi maksun suorittamisen jälkeen, ja asiakas saa myös kuitin jokaisesta tehdystä ostoksesta.
7.2 Automaattinen korttimaksu
OhShip tarjoaa mahdollisuuden rekisteröityä automaattiseen korttimaksuun. Tapahtuma suoritetaan näissä ehdoissa kuvatulla tavalla, mutta laskutettu summa veloitetaan automaattisesti ilman, että jokaisen ostoksen yhteydessä tarvitsee syöttää korttitietoja.
7.3 Automaattisen korttimaksun lopettaminen ja peruuttaminen
Mikäli ehtoja rikotaan merkittävästi, OhShipilla on ehtojen mukaan oikeus ilman erillistä ilmoitusta irtisanoa sopimus, jolloin Asiakkaan OhShipin palveluiden tilaus keskeytyy ja Asiakas menettää siten käyttöoikeutensa.
7.4 Kuitti
OhShip lähettää kuitin asiakkaan sähköpostiosoitteeseen välittömästi jokaisen oston jälkeen.
8. Menettely lisämaksujen ja jälkimaksujen kohdalla
Mikäli on syntynyt lisälaskutettavaa, asiakas saa sähköpostin, jossa on tarkemmat tiedot vaatimuksesta.
Mikäli maksua ei ole mahdollista veloittaa liitetyltä maksukortilta, lähetetään Asiakkaalle maksumuistutus sähköpostitse. 10 lisäpäivän jälkeen asiakkaalta veloitetaan muistutusmaksu (katso hinnat maksu-/lisäpalveluosiosta).
Jos lisämaksua ei makseta, asiakkaan tili OhShipissa voidaan lopulta sulkea ja asia siirtyy perintään. Tällöin laskutetun summan lisäksi Asiakkaalta peritään perintään siirtymiseen liittyvät kulut sekä mahdolliset oikeudenkäyntikulut.
9. Tilin sulkeminen
Kun OhShip-tili suljetaan, tili selvitetään ja mahdollinen jäljellä oleva saldo maksetaan asiakkaalle. Jos sulkeminen johtuu konkurssista, OhShip veloittaa hallinnollisen maksun tilin selvittämisestä ja sulkemisesta (katso hinnat palkkioiden/lisäpalvelujen yleiskatsauksesta).
10. Tietojenkäsittelysopimus
OhShip käsittelee Asiakkaan puolesta erilaisia henkilötietoja, mukaan lukien mm. Asiakkaan asiakkaiden osoitteet ja yhteystiedot, joita käytetään rahdin varaamiseen kulloistenkin rahdinkuljettajien kanssa.
Tämä tarkoittaa muodollisesti, että Asiakas on rekisterinpitäjä ja OhShip on tietojen käsittelijä.
Tietojen käsittelijänä OhShip sitoutuu noudattamaan kaikkia kulloinkin voimassa olevia henkilötietolainsäädännön ehtoja sekä tallennuksen, pääsyn, jakamisen, poistamisen/anonymisoinnin että yleensä käsittelyn osalta.
OhShipin asiakkaana ja siten rekisterinpitäjänä Asiakas hyväksyy OhShipin tietojenkäsittelysopimuksessa kuvatut sovellettavat ehdot.
11. Irtisanominen
Molemmat osapuolet voivat irtisanoa tämän sopimuksen 14 päivän irtisanomisajalla.
Palveluiden ennakkomaksuja ei palauteta.
12. Vastuu
OhShip ei ota vastuuta tulojen menetyksistä tai niihin liittyvien kustannusten kasvusta, joita käyttäjälle voi aiheutua järjestelmävirheiden tai palvelukatkosten seurauksena. Tämä sisältää, mutta ei rajoitu OhShip.eu:n
13. Erimielisyydet
Näihin ehtoihin sovelletaan Maltan lakia, ja kaikki tähän liittyvät osapuolten väliset riidat ratkaistaan Maltan tuomioistuimissa.